یزدفردا "حسين مهديزاده اردكاني:دراستانه انتخابات مجلس هفتم شورای نگهبان اکثریت اصلاح طلبان از جمله ۸۲نفر از نمایندگان مجلس ششم را رد صلاحیت نمود. استعفا و تحصن فراکسیون اکثریت مجلس ششم نیز نتوانست ذائقه شورای نگهبان را تغییر دهد. مخالفت صریح رئیس مجلس ششم با استعفا و تحصن نمایندگان باعث شد تا شکاف بین فراکسیون اکثریت مجلس ششم ومهدی کروبی بیش از پیش نمایان شود. دولت محمد خاتمی نیز هیچ مقاومتی در برابر برگزاری انتخابات مجلس هفتم از خود نشان نداد . این عوامل دست به دست هم داد تا اصول گرایان یک بار دیگر اکثریت کرسی های مجلس هفتم را به خود اختصاص دهند.اصول گرایان سرمست از پیروزی در انتخابات شوراهای دوم ومجلس هفتم تصمیم گرفتند بعد از ۲۷ سال نهاد قدرت( قوه مجریه) را نیز به تسخیر خود در اورند به عبارت دیگر حاکمیت را یکدست نمایند

محافظه کاران در اولین گام برای تحقق استراتژی خود شورایی به نام شورای هماهنگی نیروهای اصول گرایی تشکیل وناطق نوری را که بعد از خرداد۷۶ از سیاست کناره گیری کرده بود به متن سیاست سوق دادند واو را به عنوان رئیس شورای هماهنگی نیرو های اصول گرا اتنخاب نمودند. علی اکبر ولایتی یکی از کاندیداهای بالقوه محافظه کاران ترجیح داد به احترام کاندیداتوری هاشمی رفسنجانی انصراف خود را از کاندیداتوری ریاست جمهوری نهم اعلام نماید. در این راستا شورای هماهنگی اصول گرایان مبادرت به تشکیل جلساتی با حضور احمد توکلی ، محمدباقرقالیباف ،علی لاریجانی ومحسن رضائی نمود . محمود احمدی نژاد در هیچ کدام از این جلسات شرکت ننمود واین باعث دلخوری اصول گرایان ودر راس ان ناطق نوری شد. شورای هماهنگی اصول گرایان در سال ۸۳ نتوانست نظر واحدی را ترسیم نماید وکاندیدای قطعی اصول گرایان را برای ریاست جمهوری نهم مشخص نمایدنهایتآ کاندیداهای اصول گرایان تصمیم گرفتند بصورت مجزا در انتخابات شرکت نمایند.

نظر سنجی ها حاکی از ان بود که محمد باقر قالیباف با تیم حرفه ای خود می تواند گوی سبقت را از لاریجانی واحمدی نژاد و محسن رضائی برباید ولیکن در روزهای اخر با کناره گیری محسن رضائی گروه های مشخصی پشت قالیباف را خالی نموده وبه گروه های حامی احمدی نژاد ملحق شدند . این تغییرات باعث شد تا محمود احمدی نژاد همراه با هاشمی فسنجانی به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری راه پیدا کنند ودر دور دوم نیز محمود احمدی نژاد نماد کوخ نشیان شد و هاشمی رفسنجانی نماد کاخ نشینان......

مطمئنآ ۱۷میلیون رای محمود احمدی نژاد رای به ازادی بیان وازادی مطبوعات ، دموکراسی وحقوق بشر ،پلورالیسم وجامعه مدنی نبود ۱۷میلیون رای احمدی نژاد رای به عدالت ، رفاه اقتصادی ، کاهش تورم واوردن پول نفت بر سر سفرهای مردم بود.ایا محمود احمدی نژاد توانست حداقل انتظارات این ۱۷ میلیون را براورده نماید؟ احمدی نژاد نه تنها نتوانست انتظارات طبقات متوسط به پایین جامعه را جامه عمل بپوشاند بلکه دولت اصول گرای نهم باعث ایجاد شکاف بیشتر بین گروه های حامی خود( راست رادیکال) ودیگراصول گرایان(راست سنتی،راست مدرن و عدالتخواهان) شد.

با این تفاسیر نحله های مختلف اصول گرایی سعی می کنند در انتخابات دهم از احمدی نژاد عبور کنند.

-راست سنتی که طیفی از جمعیت موتلفه ، جامعه اسلامي مهندسین ایران و بعضی از اعضای جامعه روحانیت مبارز را در بردارد خواهان ورود علی لاریجانی ویا محمدرضاباهنر به عرصه انتخابات می باشند در دوره گذشته نیز راست سنتی از نامزدی احمدی نژاد دفاع ننمود.

-چهره های شاخصی چون عماد افروغ ، خوش چهره ،سبحانی وتوکلی که از نحله اصول گرایان عدالتخواه می باشند نیز دل خوشی از احمدی نژاد ندارند. مخالفت های این عده در رای اعتماد به وزرا وهمچنین استیضاح بعضی از وزرا بر هیچ کس پوشیده نیست این عده ترجیح می دهند از نامزدی میر حسین موسوی حمایت نمایند.

-راست مدرن که خود را تکنوکرات های جناح راست می نامند و در مقطعي نويد رضاخان جديدي سر دادند سعي مي كنند مانیفست خود رابا اقتصاد بازار ازاد و خرد و پراگماتیسم تنظیم نمایند از نامزدی محمد باقر قالیباف دفاع می نمایند.

با این اوضاع واحوالی که بر جناح راست مترتب است عبور از احمدی نژاد و راست رادیکال دور از دسترس نمی باشد.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا